همان‌طور که در بخش اول گفتیم، این تصور که گذر زمان مشکل نازایی را حل می‌کند کاملا اشتباه است. مشکلات نازایی طبیعت پزشکی دارند و قابل درمان هستند. سالانه 3 میلیون نوزاد از طریق لقاح آزمایشگاهی به دنیا می‌آیند و علاوه بر این، روش‌های درمانی دیگر هم برای درمان نازایی وجود دارد. تقریبا نیمی از زوجینی که قصد بچه‌‌دار شدن دارند و به دنبال درمان می‌روند، بچه‌دار می‌شوند. پس اگر مشکل نازایی دارید ناامید نشوید، فقط باید روش درمانی مناسب را پیدا کنید. 


مادر جانشین

وقتی یک مادر قادر نباشد دوران بارداری را کامل طی کند، زنی دیگر می‌تواند این مسئولیت را به‌عهده بگیرد. متخصص زنان و زایمان با استفاده از تخمک زن و اسپرم مرد یک جنین می‌سازد. سپس جنین ساخته‌شده وارد رحم مادر جانشین می‌شود. نکته مهم در این روش درمان نازایی این است که ژنتیک مادر جانشین به جنین منتقل نمی‌شود و بچه از لحاظ ژنتیکی، کاملا به پدر و مادرش مربوط می‌شود. 


لقاح آزمایشگاهی با تخمک اهدایی

خانم‌های بالای 40 سال یا خانم‌هایی که تخمک‌های قوی تولید نمی‌کنند، باید به فکر تخمک اهدایی باشند. در این روش اسپرم مرد با تخمک یک خانم دیگر ترکیب می‌شود. اگر فرایند به‌خوبی پیش رود، زن با بچه‌ای باردار می‌شود که از لحاظ بیولوژیک فقط به پدرش مربوط است. 


رایج‌ترین خطر لقاح آزمایشگاهی دو یا چند قلو شدن جنین است که احتمال بالا رفتن فشار خون و سقط را بیشتر می‌کند.

خطرات لقاح آزمایشگاهی

در این روش برای بالا بردن احتمال موفقیت، معمولا دو تا چهار جنین هم‌زمان وارد رحم می‌شوند. اما در این حالت ممکن است زن دو‌قلو، سه‌قلو یا حتی چهارقلو باردار شود. هم‌چنین حمل کردن چند جنین احتمال سقط، بالا رفتن فشار خون، کم‌خونی و دیگر مشکلات بارداری را بیشتر می‌کند و احتمال وضع حمل پیش از موعد هم بیشتر می‌شود. 


لقاح آزمایشگاهی با انتقال رویان

در لقاح آزمایشگاهی استاندارد، پزشکان جنین‌ها را به داخل رحم انتقال می‌دهند. اما در این روش، جنین‌ها پنج روز در فضای آزمایشگاه رشد می‌کنند و سپس، سالم‌ترین جنین به رحم مادر منتقل می‌شود. در این روش درمان نازایی، احتمال دو‌قلو یا سه‌قلو باردار شدن وجود ندارد و شانس موفقیت بسیار بالا است. 


استفاده از جنین اهدایی

اگر از لقاح آزمایشگاهی نتیجه نگرفته‌اید یا به‌دنبال روش درمانی ارزان‌تری برای درمان نازایی هستید، می‌توانید به جنین اهدایی فکر کنید. این جنین‌ها از زوجینی هستند که فرایند بارداری را کامل کرده‌اند. اگر این عمل موفقیت‌آمیز باشد، بچه‌ی حاصل از لحاظ بیولوژیک به والدین‌اش مربوط نخواهد بود. 


ICSI چیست

پزشکان در آزمایشگاه می‌توانند اسپرم را مستقیم به تخمک تزریق کنند. این روش که ICSI نام دارد، بیشتر در مواردی که تعداد اسپرم کم است یا حرکتش مشکل دارد استفاده می‌شود. پس از این‌که تخمک بارور شد، به روش لحاق آزمایشگاهی وارد رحم می‌شود. 


برای درمان نازایی در مورد روش‌های درمانی، هزینه‌های کلینیک و انتخاب کلینیک کاملا تحقیق کنید.

نکاتی در مورد انتخاب کلینیک نازایی

در مورد روش‌های درمانی و هزینه‌های کلینیک هر چه می‌توانید سوال بپرسید. مطمئن شوید از آخرین روش‌های درمان نازایی استفاده می‌کنند و در تصمیمات شما را دخیل خواهند کرد. درمان نازایی فرایند طولانی است و بهتر است کلینیکی را انتخاب کنید که در آن راحت هستید. 


روش‌های طبیعی برای افزایش شانس بارداری

کمی تغییر در سبک زندگی ممکن است مفید باشد. اگر سیگار می‌کشید، ترک کنید. سیگار کشیدن اسپرم‌های مرد را ضعیف و توانایی بارداری زن را کم می‌کند. در یک مطالعه، تعداد اسپرم‌های آقایانی که سیگار کشیدن را ترک کرده بودند تا 800٪ افزایش یافت. سعی کنید رژیم غذایی سالمی داشته باشید. بعضی ویتامین‌ها و مواد معدنی شانس بارداری را بیشتر می‌کنند. 


طب سوزنی

تحقیقات نشان داده است طب سوزنی می‌تواند تعداد اسپرم را افزایش دهد و جریان خون در رحم را بهبود بخشد. هم‌چنین در بعضی موارد، شانس موفقیت لقاح آزمایشگاهی را نیز بیشتر کرده است. 


کنار آمدن

اگر درمان از لحاظ فیزیکی، روانی یا مالی فشار زیادی به شما وارد می‌کند، به‌دنبال راه حل دیگری باشید. یک مشاور می‌تواند در چنین مواقعی کمک زیادی به زوجین بکند. خیلی از زوجین که نمی‌توانند بچه‌دار شوند، از وقت گذراندن با کودکان احساس رضایت می‌کنند، بعضی‌ها هم کودکان بی‌سرپرست را به فرزندی قبول می‌کنند؛ اما مسئله مهم این است که روش مناسبی برای کنار آمدن با مشکلات خود پیدا کنید. 


منبع : Webmd